Biler ruster trods rustbeskyttelsesgarantier

I perioden 1995-1999 har Korrosionsinstituttet undersøgt og analyseret forskellige mærker biler for rustskader. Resultatet viser, at biler ruster trods rustbeskyttelsesgarantier.
18 bilmærker af 89 og 92 modeller er besigtiget.

Formålet med undersøgelsen var at bedømme og sammenligne rustbeskyttelsen af nævnte bilmodeller efter 4 respektive 7 års drift.

Den farligste rust får man ikke øje på

En enestående undersøgelsesteknik anvendes, når stykker fra paneler, motorhjelm, døre, bagklap og bagskærme saves ud fra totalskadede biler. Pladesamlinger i punktsvejsede detaljer og pladeombukninger besigtiges. Bilrust begynder oftest i sådanne samlinger men kan være svære at opdage udefra.

Denne metode betyder, at man kan opdage rustskader på et tidligt stadium, inden noget ses fra den udvendige side.

 

Stor forskel på forskellige bilmærker

Undersøgelsen viser stor forskel mellem forskellige bilmærker. Nogle modeller kan klare 7 års drift uden nævneværdige angreb, medens andre modeller kan være kraftigt angrebet af rust allerede efter 4 år.

 

Utilstrækkelig rustbeskyttelse fra bilfabrikken

De fleste nye biler anvender forzinket plade til dele af, eller til hele karrosseriet. Der er dog stor forskel mellem forskellige forzinkningskvaliteter. Resultatet viser, at et alt for tyndt zinklag ikke giver nogen nævneværdig beskyttelse. Når det gælder rustbeskyttelsesmiddel påfører de fleste bilfabrikker sådanne produkter allerede på bilfabrikken.

Rustbeskyttelse i form af voks eller olie trænger ind og beskytter punktsvejsede pladesamlinger og andre sammenføjninger i hulrummet. PVC eller bitumen på undervognen påføres som slidlag. Resultatet viser, at flere bilmærker har en utilstrækkelig rustbeskyttelsesbehandling fra fabrikken. Sammenlignet med tidligere
undersøgelser kan man til og med konstatere, at nogle bilfabrikker helt har stoppet med rustbeskyttelsesbehandlinger i hulrum.

 

Korrosionsinstituttet anbefaler

Det er svært at give en ensartet anbefaling, når det gælder rustbeskyttelsesbehandling, eftersom grundbeskyttelsen er meget forskellig mellem forskellige bilmærker. Ifølge Korrosionsinstituttet burde anbefalingerne i stedet være forskellige fra bilmærke til bilmærke afhængig af bilens korrosionsbeskyttelse fra fabrikken. For de bilmærker som er mest udsat for rustangreb (se den af Korrosionsinstituttet offentliggjorte tabel) bør en rustbeskyttelsesbehandling foretages så hurtigt som muligt.